Nadat in Den Bosch in 1975 het eerste multi-complex van 4 zalen werd geopend door Jogchem's Theaters,
volgde Eindhoven op 22 maart 1978.
De Keizersgracht 19 was als locatie uitgekozen, niet ver van het onlangs vernieuwde Rembrandt en Select Theater dat ook was verbouwd naar een vijf zalen complex.
Een overzicht hoe deze bioscoop er uitzag in de beginperiode..
De bouw
Opening in 1978
foto|Film, bioscoopbond
Op dat moment was er de Rembrandt bioscoop met vijf zalen aan de Vrijstraat, de Chicago 70mm bioscoop met twee zalen (Saskia) in de Rechtestraat, Cinema Parisien met één zaal aan de Vrijstraat, het Metropole theater met twee zalen (Studio M.) aan de Dommelstraat, en de Plaza bioscoop aan de Leenderweg.
foto|Film, bioscoopbond
Zaal 1, met balkon
zitplaatsen | 414 (module 115 K) |
projectie scherm | 9,40 bij 4 m |
formaten | Wide-screen 1,75 : 1, CinemaScope 2,35 : 1 |
Achter het scherm één Altec Lansing luidspreker, weergave via het Philips OMA 4 modulair rack. | |
Het OMA rack was gevuld voor optisch mono en 2 kanalen magneettoon geluid. (links en rechts samengevoegd op midden kanaal, het tweede kanaal was het effect kanaal) |
In het begin een Philips - Kinoton FP30 rock & roll installatie, maar is vervangen voor een normale FP30 omdat de ene na de andere 35mm kopie de vernieling werd ingedraaid.
Philips-Kinoton FP30 35mm
netspanning: | 220 volt |
geluid: | optisch mono |
2 kanalen magneettoon geluid, begin jaren '80, ombouw naar Dolby 4 kanaal (CP 50). Philips MFB speakers met extra hoge tonen unit, achter het scherm | |
In de jaren '90 uitbreiding naar digitaal audio van Dolby SRD en SDDS van Sony, het laatste zag je niet veel in Nederland. |
Eind jaren '80 had Jan van Dommelen nog even het plan gehad om in zaal 1 de Philips FP30 te vervangen voor een Philips DP75, tot grote schrik van de twee operateurs die de DP75 maar niets vonden. Na de 70mm Brainstorm release leek het er even op, dat 70mm weer wat zou gaan op leven. Het is echter bij een plan gebleven.
spoel: | 1800 m, geleide rollen moesten worden verwijderd |
---|---|
projectie: | 25 beelden per sec. |
lens: | objectief revolver |
non-rewind: | Kinoton aangebouwde twee plaat |
lichtbron: | 1600 watt xenonlamp Horizontaal |
gelijkrichter: | Irem (380 volt) |
interlock | mogelijk met zaal 2 |
foto|Film, bioscoopbond
Zaal 2 | |
---|---|
zitplaatsen: | 124 (Quin's club) |
projectiescherm: | 2,81 bij 6,60 m |
formaten: | Wide-screen 1,75 :1, CinemaScope 2,35 : 1 |
voor wide-screen werd gebruik gemaakt van een basislens met een magnacom | |
achter het scherm één Altec Lansing luidspreker, weergave via het Philips OMA 4 modulair rack. | |
Het OMA rack was gevuld voor optisch mono en 2 kanalen magneettoon geluid. (links en rechts samengevoegd op midden kanaal, het tweede kanaal was het effect kanaal) |
Philips - Kinoton FP30 35mm
spanning: | 220 volt |
geluid: | optisch mono |
plaatsing: | op rubberen pads |
2 kanalen magneettoon geluid, begin jaren 80, ombouw naar Dolby 4 kanaal (CP 50). Philips MFB speakers, achter het scherm | |
Jaren '90 uitbreiding naar Dolby SR | |
lens: | objectief revolver |
spoel: | 1800 m, geleide rollen moesten worden verwijderd |
projectie: | 25 beelden per sec. |
non-rewind: | Kinoton aangebouwde twee plaat |
lichtbron: | 1000 watt xenonlamp Horizontaal |
gelijkrichter: | Schrieber |
interlock | mogelijk met zaal 1 |
foto|Film, bioscoopbond
Zaal 3 | |
---|---|
zitplaatsen: | 124 (club 115) |
projectiescherm: | 2,81 bij 6,60 m |
formaten: | Wide-screen 1,75 :1, CinemaScope 2,35 : 1 |
voor wide-screen werd gebruik gemaakt van een basislens met een magnacom | |
achter het scherm Philips MFB speaker |
Philips - Kinoton FP30 35mm
spanning: | 220 volt |
geluid: | optisch mono |
plaatsing: | op rubberen pads |
begin jaren 80, ombouw naar Dolby mono (CP 50). | |
Jaren '90 uidbreiding naar Dolby SR | |
lens: | objectief revolver |
spoel: | 1800 m, geleide rollen moesten worden verwijderd |
projectie: | 25 beelden per sec. |
non-rewind: | Kinoton aangebouwde twee plaat |
lichtbron: | 1000 watt xenonlamp Horizontaal |
gelijkrichter: | Schrieber |
Zaal 4 | |
---|---|
zitplaatsen: | 146 (Module 115 K) |
projectiescherm: | 2,81 bij 6,58 m |
formaten: | Wide-screen 1,75 :1 |
CinemaScope 2,35 : 1 | |
achter het scherm Philips MFB speaker |
Philips - Kinoton FP30 35mm
spanning: | 220 volt |
---|---|
geluid: | optisch mono |
Jaren '90 Dolby SR | |
lens: | objectief revolver |
spoel: | 1800 m, geleide rollen moesten worden verwijderd |
projectie: | 25 beelden per sec. |
non-rewind: | Kinoton aangebouwde twee plaat |
lichtbron: | 1000 watt xenonlamp Horizontaal |
gelijkrichter: | Schrieber |
interlock: | mogelijk met zaal 5 |
foto|Film, bioscoopbond
Zaal 5 | |
---|---|
zitplaatsen: | 146 (Module 115 K) |
projectiescherm: | 2,81 bij 6,58 m |
formaten: | Wide-screen 1,75 :1 |
CinemaScope 2,35 : 1 | |
achter het scherm Philips MFB speaker |
Philips - Kinoton FP30 35mm
netspanning: | 220 volt |
geluid: | optisch mono |
begin jaren 80 voorzien van een Dolby mono module |
Jaren '90 Dolby SR | |
lens: | objectief revolver |
spoel: | 1800 m, geleide rollen moesten worden verwijderd |
projectie: | 25 beelden per sec. |
non-rewind: | Kinoton aangebouwde twee plaat |
lichtbron: | 1000 watt xenonlamp Horizontaal |
gelijkrichter: | Schrieber |
interlock: | mogelijk met zaal 4 |
Interlock
De mogelijkheid van twee zalen interlock was in dat tijdvak bijzonder, Euro Cinema Eindhoven had als enige bioscoop deze mogelijkheid.
Tevoren was in de betreffende projector een synchroon motor via een getande riem aan het maltezerkruis gekoppeld, De betreffende originele 220 volt motor liep dan niet werkend mee. Afhankelijk van het verwachte bezoek was dus de combinatie mogelijk van zaal 1-2 en zaal 4 en 5.
INTERLOCK | zitplaats capaciteit | |
---|---|---|
ZAAL 1 - 2 | 538 | Dolby Stereo |
ZAAL 4 - 5 | 292 | mono / dolby mono |
In 1979 is het voorgekomen dat er maar één titel werd vertoond, dat was 007 Moonraker. Er werd gebruik gemaakt van drie 35mm kopieën. Zaal 1 en 2 via interlock, één kopie voor zaal 3, en één kopie interlock voor zaal 4 en 5. |
Vrijwel elke voorstelling was toen uitverkocht, de eigenaar Jan van Dommelen had toen een dank advertentie geplaatst in het dagblad. |
Op de foto is te zien dat de 35mm kopie start in zaal 5, de meest rechtse projector. Een van de projectoren wordt dan de "master", en de ander de "slave". Op de "slave" worden dan de startcommando's verwijderd uit de matrix, immers mag alleen de "master" beide projectoren synchroon opstarten via "master"matrix of handbediening. De 35mm film wordt langs de muur via geleide rollen en een span inrichting van zaal 5 geleid naar zaal 4.
Het tijd verschil was ong. 25 sec.
Bij de volgende voorstelling liep de 35mm film van zaal 4 weer terug naar zaal 5 op dezelfde wijze.
Zaal 4 en 5 hebben vaak interlock gedraaid, bij zaal 1 en 2 is dit niet zo vaak voorgekomen.
zaal 4
In 2006 was er de naamsverandering van Euro Cinema naar JT-Eindhoven.
Eind 2007 veranderde de JT Eindhoven van eigenaar, Laban Duijnhouwer nam de bioscoop over, en maakte er een service bioscoop "Zien" van. Onder Laban Duijnhouwer werden de zalen gedigitaliseerd, op elke cabine werden er twee digitale projectoren geplaatst. Dit was voor het geval er een probleem was met één van de projectoren. De Philips FP30 projectoren zijn toen allemaal afgevoerd. Cabine 4-5 werd ook voor meer als de helft ingekort. In de ruimte waar vroeger de films werden gemonteerd, staat nu een grote afwas straat machine voor de horeca. Elf jaar later ging het slechter, en april 2018 is "Zien" failliet gegaan, daarna heeft Lab1 zijn intrek genomen.
LAB-1 is een bioscoop, club, een evenementenruimte en café-bar, waar elementen van het vroegere Euro Cinema weer zijn te zien...
Zaal 1 balkon, zaal 3, zaal 4 en 5 zijn nog steeds als bioscoop in bedrijf...
Reacties
Hier nog wat leesvoer uit de oude tijd. Was jij altijd bezoeker of zo, aangezien je dat van die hond weet. Heerlijk aan het kwijlen de hele dag. Ik was gelijktijdig met Albert van Esch begonnen in Den Bosch en daarna naar Eindhoven gegaan. Hij was na 2 jaar al weer vertrokken. Heb het stokje toe overgenomen samen met Wim Siteur. Inmiddels is Albert van Esch al overleden. Heb nog steeds goed contact met zijn weduwe.
Bioscoop was inderdaag geheel ingericht door Philips met zijn FP 30,s. Geleverd via Philips en geinstalleerd door Ingr. Kessels en Bob Groeneveld. Dat waren de mannen van weleer. Mijnheer Kotte uit Waalre was de maker van deze Top projector. Hiervoor staat bij zijn familie in Waalre nog een heel mooie Oscar.
Heerlijke herinneringen. Ik was samen met Albert van Esch de eerste theatermanager. Begonnen als assistent en al snel manager. Kom er nu nog steeds om af en toe te genieten van de sfeer dankzij Cris. 👍🏼👍🏼
Albert van Esch, was nogal een verschijning. Hij was destijds een tijdje theatermanager over Euro Cinema Eindhoven en Den Bosch. Hij was niet te missen met altijd zijn grote hond die hij mee nam...
Leuk om te weten;
Het originele voorstel voor de Euro Cinema was een bioscoop met 8 zalen. Ik heb de tekeningen uit 1976 (!) recent gekregen uit het archief van het Grand Theatre Amersfoort. Hoe dat eruit had moeten zien weet ik niet... (alles in 1 gebouw of toch over 2 panden?) In latere tekeningen is het teruggebracht naar 5 zalen.
Ook de entree / lobby is wel 3 of 4x van design gewisseld.
En de facade, o.a. het 5 zalen logo heeft ook meerdere ontwerpen gehad. De originele schetsen ook gevonden.
We gaan aan de Keizersgracht als alles goed gaat dit jaar weer de NEON (die tot de top loopt) aanzetten.... nu als LED renovatie.
Interessant om deze info te horen, Jan van Dommelen (directeur van Jogchem's Theater) had het plan destijds in 1974 voor Eurocinema Den Bosch om ook daar met 6 tot 8 zalen van start te gaan. Zijn vader Lodewijk van Dommelen zag dat niet zitten. Het werden er in Den Bosch toen maar 4 zalen met de opening, maar na twee jaar al uitgebreid naar 5 zalen. In die tijd verschenen multi-complexen van meestal met 4 tot 5 zalen.
Ook leuk om te horen dat de uitstraling van de bioscoop Lab-1 aan de buitenzijde weer hersteld wordt.
Weet je ook iets over de plannen die er zouden zijn geweest om het (Nu La Cubanita) pand aan de overzijde te betrekken, een loopbrug te bouwen en een verbinding voor drie extra zalen.
Er waren inderdaad plannen eind jaren '90, maar dat was meer om de concurrentie weg te houden. Dit soort plannen vond je in elke stad waar Jogchem's Theaters een bioscoop had, om de concurrent te weren. In het begin werkte dit, totdat de concurrenten het door kregen dat er geen daadwerkelijke plannen waren.
Reactie plaatsen